Blogia
IPZI.NET Blog

Recorregut pels arxius del món

_______________________________________________________________

Escrit el dijous 4 de Novembre de 2004

Hora - 9:50 Situació - Arxiu Municipal de Barcelona. Arxiu Històric (AHCB), Santa Llúcia 1.
Entro, em dirigeixo al primer prestatge que trobo després d'haver atravessat un d'aquells patis tant bonics (però en obres) i parlo amb un segurata. Em demana el DNI i em fa deixar la bossa a una taquilla. Puju al segon pis a l'apartat de documentació gràfica i demano a dues senyores els documents pertanyents a la ressenya que he trobat per internet: C 283 / 214 : 14 em diuen que aquells nombres no saben d'on els he tret i que alla no saben de què va. Seguidament per no marxar i quedarme sense RES els demano on puc trobar informació sobre "Els Porxos d'en Xifré" i em diuen que allà no hi trobaré res... però em diuen que miri a un catàleg a veure si està reconegut com a patrimoni històrico-artístic, i si tinc sort potser puc trobar algun tipus de bibliografia. Tinc sort a mitges, perquè trobo el que buscu però no del tot. El catàleg em dona unes referències a l'Arxiu Administratiu Municipal (AAM). Faig dues fotocòpies del catàleg (0'30 €) i la senyora encarregada em dóna la direcció exacte i com arribar al AAM. Ja marxant també em diu que passi per l'Arxiu Històric del Col·legi Oficial d'Arquitectes de Catalunya (COAC) que està també molt a prop.

Hora - 10:30 Situació - Arxiu Històric del COAC, Carrer dels Arcs n. 3 4a planta.
Entro i saludu al porter, demano per l'arxiu i m'envia a la planta quarta (ja ho sabia, però pobres porters... quina feina més aburrida... els entretinc una mica) un cop a dalt no sé un anar i preguntu, m'envien al fons i un cop a dins, tampoc sé que fer, deixo les coses sobre la taula on hi ha altra gent consultant planols i altres documents i passejo, però no massa perquè una noia, simpàtica em diu: "Què vols?" i jo: buscu aquests documents i li dono la ressenya d'abans: C 283 / 214 : 14. Em diu, perfecte, ves a seure i ara t'ho pujen. No tarden més de dos minuts que ja tinc un feix de document de 1875 a 1878 de 7 centímetres de gruix. Croquis, correspondència, comptes, de tot sobre les obres de reforma que es van efectura a algunes (o totes?) les vivendes de les cases d'en Xifré. M'ho miro, veig que d'aqui en puc treure suc, però no hi ha RES de les façanes... llàstima, potser no servirà tant com em pensava... és = preguntu si es poden fer fotocòpies o fotografies amb la càmera digital: NO, els planols són molt antics i la fotocopiadora els faria malbé, les fotografies només les fan ells, 2 euros cada fotografia (!!). Dono les gràcies pel tracte que m'han donat i els aviso que tornaré al cap de pocs dies.

Hora - 11:55 Situació: Arxiu Administratiu Municipal, Carrer Bisbe Caçador, 4.
Seguint les indicacions de la senyora del primer arxiu, arribo perfectament a l'AMM, passant per la plaça de Sant Just, amb una font bonica i la façana de l'Església de Sant Just en front. Entro a l'AMM només entrar em demanen el DNI i que em llegeixi les normes de l'Arxiu, he de deixar la bossa abans d'entrar a la sala de consulta que està al primer pis. Em dirigeixo allà i ho faig tot correctament. Entro a la sala i molta gent, molta gent i molts documents i poc estressada la gent... com fent veure que es miren allò que fan veure que es miren. Quatre, o no, potser cinc senyores per atendre les peticions dels ciutadans. Em diuen que apunti les referències d'expedient que he trobat al catàleg del AHCB i els hi dono. Vaig a seure i al cap de cinc minuts, mentre estudiava la construcció arquitectònica de la sala em criden pel meu nom i em donen tots els documents demanats... cap és el que jo busco, tots estan relacionats. Passeig d'Isabel II per aqui, Plaça Palau (Pla de Palau) per allà peroò cap plano serio de les cases d'en Xifré. Torno els documents i demano (com potser hauria d'haver fet en un principi) si tenen informació de les Cases d'en Xifré i em diuen que no, que els sembla que no però que busqui als microfilms que potse trobo algo, he de buscar per ordre alfabètic. En trec tres, no semble ser el que vull però simple "xafarderia". Em donen els 3 microfilms i una senyora de les cinc m'ensenya a fer servir la màquina per mirar microfilms: molt divertit. Però efectivament no és el que buscava... Torno els microfilms i preguntu a la "ruszó" on puc trobar els planols de les cases. De cop apareix una altra noia, sembla més enterada que les altres cinc juntes i em diu que ella no els ha vist mai, que perquè els vull: Un treball de la universitat. Em diu, no cal que et preocupis, busca llibres. No cal que et gastis diners per això. Ella s'identifica, és professora d'història de l'arquitectura de La Salle (la competència?) i em pregunta el nom del meu professor: Enrique Granell. "JAJJAJAJA", "perquè","ja ho voràs", "no, perquè rius?", "és bon professor, en sap molt". Bé, ella m'envia altre cop a l'arxiu del COAC que allà sabran on puc trobar una mica més d'informació. Li dic qua ja hi he anat i que avui no hi penso tornar, hi anire un altre dia. Arreglo les coses i marxo. Ens trobem a fora al carrer, la professora i jo i seguim parlant fins la Rambla. Conclusió del passeig: que arquitectura pública i privada no estan tant diferenciades. Tots els professors són bojos. :D

Hora - 12:15 hora de tornar a casa.

Roger. Historiador.

PS: Vull remarcar la diferència entre els arxius municipals i els arxius privats: Horaris, gent (més o menys competent), tracte (=), temps d'espera, coses que em poden servir... tornaré al COAC.
_______________________________________________________________

0 comentarios